Alt textChillies representing burning sensation from heartburn

Närästyksen hoito

Miten närästystä voi ehkäistä: 

Laukussa normaalin tavaroiden lisäksi Rennie

Rennie on nopeavaikutteinen ja tehokas apu närästykseen ja ruoansulatusvaivoihin. Kun närästys iskee, Rennie lievittää nopeasti epämukavaa oloa.

Rennie vaikuttaa suoraan ongelman aiheuttajaan eli mahahappoon ja auttaa ehkäisemään mahan happaman sisällön takaisinvirtausta ruokatorveen. Rennie-tabletin vaikutus alkaa välittömästi mahalaukussa, eikä vaikutus riipu valmisteen imeytymisestä verenkiertoon.

Rennie sisältää kahta happoja neutraloivaa ainetta eli kalsium- ja magnesiumkarbonaattia, jotka vaikuttavat nopeasti muuttaen liiallisia mahahappoja vedeksi ja luonnollisiksi aineiksi. Rennie-valmistetta voi ottaa päivällä tai yöllä lievittämään nopeasti närästystä ja ruoansulatusvaivoja.

Lisätietoa eri Rennie-valmisteista.

Miten närästystä voi ehkäistä:

Tilapäinen närästys on yleinen vaiva. Tässä joitakin vinkkejä oireiden nopeaan lievitykseen:

  • Älä asetu makuulle kolmeen tuntiin ruokailun jälkeen, sillä mahahapon tuotanto on silloin suurimmillaan. Pystyasennossa painovoima auttaa pitämään mahan sisällön sille kuuluvassa paikassa.
  • Jos närästys pahenee liikunnan jälkeen, pyri juomaan mahdollisimman paljon vettä, sillä se edistää nestetasapainoa ja ruoansulatusta. Odota vähintään kaksi tuntia ruokailun jälkeen ennen kuin harrastat liikuntaa.
  • Älä käytä tiukkoja vaatteita, jotka puristavat etenkin vyötärön seutua, sillä ne voivat painaa mahalaukkua ja laukaista närästysoireet.
  • Rasvaiset ruoat voivat aiheuttaa närästystä, joten pyri syömään vähärasvaista lihaa. Pienemmät ateriakoot voivat myös ehkäistä oireiden syntymistä. Greippien, appelsiinien, tomaattien, etikan ja muiden happamien ruokien sekä mausteisten ruokien välttämisestä on todennäköisesti hyötyä. Myös alkoholin, kofeiinin ja poreilevien juomien (etenkin kolajuomien) tiedetään aiheuttavan närästystä.
  • Närästyksen syyt ja oireet vaihtelevat eri henkilöillä. Saattaa olla hyvä idea pitää oirepäiväkirjaa, jonka avulla voi tunnistaa, mitkä tekijät laukaisevat oireilun.

Vinkkejä yöllisten ruoansulatusvaivojen hoitoon:

  • Pään kohottaminen korkeammalle nukkuessa voi lievittää närästystä. Tämä asento auttaa ehkäisemään mahahapon nousua ruokatorveen.
  • Kokeile eri yrttiteelaatuja – inkivääri, kamomilla ja voikukka auttavat parhaiten rauhoittamaan vatsaa.
  • Mieti, mitä syöt ja juot ennen nukkumaanmenoa – alkoholi saattaa höllentää ruokatorven sulkijalihasta, mikä aiheuttaa mahahapon takaisinvirtausta. Pyri välttämään rasvaisia ruokia, kofeiinia ja poreilevia juomia illalla.

  • Stressi saattaa lisätä mahahapon tuotantoa ja närästyksen oireita. Pyri rentoutumaan päivän kiireistä illalla vaikka lämpimässä kylvyssä tai lukemalla hyvää kirjaa. Sammuta kaikki elektroniset laitteet vähintään tunti ennen nukkumaanmenoa, sillä tutkimuksissa on todettu, että altistuminen siniselle valolle estää nukahtamishormoniksi kutsutun melatoniinin tuotantoa.

Haluatko lisätietoa närästyksestä? Lue lisää närästyksen oireista ja syistä.

  • Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita
  • Mitä eroa on mahahapon takaisinvirtauksella ja ruoansulatusvaivoilla?
  • Vinkkejä stressin nujertamiseen
  • Laukaisevat tekijät
  • Alt text

    Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita

    Aamiaista pidetään yleisesti päivän tärkeimpänä ateriana – mutta silti monet jättävät sen väliin, koska he laittavat mieluummin torkutuksen päälle viettääkseen vielä viisi minuuttia sängyssä.

    Vaikka aamutoimista yrittäisikin selvitä ennemmin vauhdilla kuin rauhallisesti, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei aamiainen voisi olla terveellinen.

    Alla on esimerkkejä parhaista aamiaisvaihtoehdoista, jotka valmistuvat käden käänteessä ja jotka voi ottaa mukaan, kun pitää kiirehtiä bussiin.

    Lue lisää
  • Alt text

    Mitä eroa on mahahapon takaisinvirtauksella ja ruoansulatusvaivoilla?

    Usein mahahapon takaisinvirtauksesta ja ruoansulatusvaivoista puhutaan aivan kuin ne tarkoittaisivat samaa asiaa, eikä niiden välistä eroa täysin ymmärretä.

    Niiden välillä on kuitenkin useampiakin eroja. Ruoansulatusvaivat eivät ole vain refluksitaudin eli mahahapon takaisinvirtauksen lievempi muoto, vaikka monet niin luulevat.

    Rennie pureutuu tähän aiheeseen, ja alla olevat selitykset auttavat ymmärtämään erot paremmin.

    Lue lisää
  • Alt text

    Vinkkejä stressin nujertamiseen

    Stressi voi vaikuttaa voimakkaasti närästykseen tai ruoansulatusvaivoihin, ja siksi on syytä ottaa käyttöön terveelliset keinot stressistä selviämiseksi.

    Onneksi nämä uudet selviytymis- ja rentoumiskeinot eivät vaadi paljon aikaa tai rahaa, ja monia asioita voit tehdä heti omaan elämään liittyvän stressin lievittämiseksi.

    Rennie*-sivustolla on esitelty parhaita tapoja jännittyneisyyden lievittämiseen.

    Lue lisää
  • Alt text

    Laukaisevat tekijät

    Närästys on yleinen vaiva, joka tuntuu erittäin epämukavalta.

    Närästys tarkoittaa polttavaa tunnetta rinnassa, ja sen aiheuttaa mahahapon nousu ruokatorveen.

    Närästysoireet voivat vaihdella, ja niihin kuuluvat esimerkiksi polttava kivuntunne rinnassa ja nielun takaosassa maistuva hapan neste. Oireet alkavat usein ruokailun jälkeen.

    Alla on joitakin tavallisimpia närästystä aiheuttavia ruokia. Lisäksi ehdotetaan korvaavia vaihtoehtoja, joita voi kokeilla, jos epäilee närästyksen johtuvan tietystä ruoasta:

    Lue lisää
Alt text

Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita

Aamiaista pidetään yleisesti päivän tärkeimpänä ateriana – mutta silti monet jättävät sen väliin, koska he laittavat mieluummin torkutuksen päälle viettääkseen vielä viisi minuuttia sängyssä.

Vaikka aamutoimista yrittäisikin selvitä ennemmin vauhdilla kuin rauhallisesti, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei aamiainen voisi olla terveellinen.

Alla on esimerkkejä parhaista aamiaisvaihtoehdoista, jotka valmistuvat käden käänteessä ja jotka voi ottaa mukaan, kun pitää kiirehtiä bussiin.

Lue lisää
Alt text
Alt text

Vinkkejä stressin nujertamiseen

Stressi voi vaikuttaa voimakkaasti närästykseen tai ruoansulatusvaivoihin, ja siksi on syytä ottaa käyttöön terveelliset keinot stressistä selviämiseksi.

Onneksi nämä uudet selviytymis- ja rentoumiskeinot eivät vaadi paljon aikaa tai rahaa, ja monia asioita voit tehdä heti omaan elämään liittyvän stressin lievittämiseksi.

Rennie*-sivustolla on esitelty parhaita tapoja jännittyneisyyden lievittämiseen.

Lue lisää
Alt text

Laukaisevat tekijät

Närästys on yleinen vaiva, joka tuntuu erittäin epämukavalta.

Närästys tarkoittaa polttavaa tunnetta rinnassa, ja sen aiheuttaa mahahapon nousu ruokatorveen.

Närästysoireet voivat vaihdella, ja niihin kuuluvat esimerkiksi polttava kivuntunne rinnassa ja nielun takaosassa maistuva hapan neste. Oireet alkavat usein ruokailun jälkeen.

Alla on joitakin tavallisimpia närästystä aiheuttavia ruokia. Lisäksi ehdotetaan korvaavia vaihtoehtoja, joita voi kokeilla, jos epäilee närästyksen johtuvan tietystä ruoasta:

Lue lisää