Vinkkejä stressiä vastaan: Parhaat aktiviteetit mitä voit tehdä jo tänään

Vinkkejä stressin ja närästyksen nujertamiseen

Stressi voi vaikuttaa voimakkaasti närästykseen tai ruoansulatusvaivoihin, ja siksi on syytä ottaa käyttöön terveelliset keinot stressistä selviämiseksi.

Onneksi nämä uudet selviytymis- ja rentoumiskeinot eivät vaadi paljon aikaa tai rahaa, ja monia asioita voit tehdä heti omaan elämään liittyvän stressin lievittämiseksi.

Rennie*-sivustolla on esitelty parhaita tapoja jännittyneisyyden lievittämiseen.

1. Yritä päästä liikkeelle

Stressaavat tilanteet voivat suurentaa hormonien, kuten kortisolin ja adrenaliinin, pitoisuutta elimistössä.

Aiempien sukupolvien kohdalla tämä reaktio oli eloonjäämismekanismi, joka auttoi ihmisiä varautumaan vaaroihin ja laukaisi "taistele tai pakene" -reaktion.

2000-luvun päivittäisessä elämässä on kuitenkin hyvin harvoja tilanteita, jotka vaatisivat tämänkaltaista fyysistä reaktiota stressiin, ja sen vuoksi ylimääräisistä stressihormoneista tulisi päästä eroon.

Tähän pääsemiseksi ei myöskään ole tarpeen juosta kilometrikaupalla tai rehkiä tuntikausia kuntosalilla. Alla on joitakin yksinkertaisia keinoja lievittää jännittyneisyyttä:

Nainen meditoi joogamaton päällä

Jooga: Kuten yhdessä aiemmassa blogikirjoituksessa mainittiin, joogasta on paljon hyötyä närästysvaivoihin, ja sen stressiä lievittävästä vaikutuksesta on paljon tietoa.

Kävely: Jopa kevyt kävelylenkki voi auttaa lievittämään stressiä, kuluttamaan ylimääräistä energiaa ja pääsemään irti mieltä askarruttavista asioista.

Painonnosto: Kaikki fyysinen aktiivisuus vapauttaa endorfiineja, jotka auttavat taistelemaan stressiä vastaan, mutta mitä tarmokkaammin ponnistelee, sitä enemmän endorfiinia vapautuu. Painonnosto rasittaa ja venyttää lihaskudoksia, mikä lisää vapautuvien endorfiinien määrää ja vähentää stressintunnetta.

2. Muista nukkua tarpeeksi

Unenpuute voi olla monilla tärkein stressin syy.

Huolehdi hyvästä iltarutiinista ja rentoudu kunnolla ennen nukahtamista.

Pyri vapauttamaan mielesi päivän aikaan kertyneestä stressistä ennen nukkumaanmenoa rentoutumalla rauhassa TV:n ääressä, lukemalla kirjaa tai vain istumalla hiljaa itseksesi. Muista kuitenkin sammuttaa puhelin ja läppäri, etteivät ne piristä sinua ja vaikeuta nukahtamista.

Pyri myös menemään nukkumaan samaan aikaan joka ilta, jotta mielesi ja kehosi sopeutuvat tuttuun iltarutiiniin, mikä helpottaa nukahtamista.

3. Vietä aikaa ystävien ja perheen kanssa

Nopein ja tehokkain tapa hallita stressiä ja asettaa elämään liittyvä stressi oikeisiin mittasuhteisiin on viettää riittävästi aikaa ystävien ja perheen parissa.

Vaikka se tarkoittaisi kevätsiivouksen tai muiden kotiaskareiden väliin jättämistä, läheisten ystävien ja perheen kanssa vietetty aika voi todella auttaa pääsemään eroon stressistä. Avoin ja rehellinen keskustelu heidän kanssaan omista huolenaiheistasi on myös avuksi.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että vain sinä kertoisit huolistasi. Ystävien ja perheenjäsenten ongelmien kuunteleminen ja auttaminen voi myös auttaa sinua ymmärtämään, että kaikilla on omat haasteensa hoidettavanaan.

Jos olet kuitenkin huolissasi psyykkisestä tai fyysisestä jaksamisestasi, ota yhteyttä lääkäriin, jotta saat asiantuntija-apua siihen, miten sinun tulisi menetellä.

  • Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita
  • Mitä eroa on mahahapon takaisinvirtauksella ja ruoansulatusvaivoilla?
  • Vinkkejä stressin nujertamiseen
  • Laukaisevat tekijät
  • Alt text

    Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita

    Aamiaista pidetään yleisesti päivän tärkeimpänä ateriana – mutta silti monet jättävät sen väliin, koska he laittavat mieluummin torkutuksen päälle viettääkseen vielä viisi minuuttia sängyssä.

    Vaikka aamutoimista yrittäisikin selvitä ennemmin vauhdilla kuin rauhallisesti, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei aamiainen voisi olla terveellinen.

    Alla on esimerkkejä parhaista aamiaisvaihtoehdoista, jotka valmistuvat käden käänteessä ja jotka voi ottaa mukaan, kun pitää kiirehtiä bussiin.

    Lue lisää
  • Alt text

    Mitä eroa on mahahapon takaisinvirtauksella ja ruoansulatusvaivoilla?

    Usein mahahapon takaisinvirtauksesta ja ruoansulatusvaivoista puhutaan aivan kuin ne tarkoittaisivat samaa asiaa, eikä niiden välistä eroa täysin ymmärretä.

    Niiden välillä on kuitenkin useampiakin eroja. Ruoansulatusvaivat eivät ole vain refluksitaudin eli mahahapon takaisinvirtauksen lievempi muoto, vaikka monet niin luulevat.

    Rennie pureutuu tähän aiheeseen, ja alla olevat selitykset auttavat ymmärtämään erot paremmin.

    Lue lisää
  • Alt text

    Vinkkejä stressin nujertamiseen

    Stressi voi vaikuttaa voimakkaasti närästykseen tai ruoansulatusvaivoihin, ja siksi on syytä ottaa käyttöön terveelliset keinot stressistä selviämiseksi.

    Onneksi nämä uudet selviytymis- ja rentoumiskeinot eivät vaadi paljon aikaa tai rahaa, ja monia asioita voit tehdä heti omaan elämään liittyvän stressin lievittämiseksi.

    Rennie*-sivustolla on esitelty parhaita tapoja jännittyneisyyden lievittämiseen.

    Lue lisää
  • Alt text

    Laukaisevat tekijät

    Närästys on yleinen vaiva, joka tuntuu erittäin epämukavalta.

    Närästys tarkoittaa polttavaa tunnetta rinnassa, ja sen aiheuttaa mahahapon nousu ruokatorveen.

    Närästysoireet voivat vaihdella, ja niihin kuuluvat esimerkiksi polttava kivuntunne rinnassa ja nielun takaosassa maistuva hapan neste. Oireet alkavat usein ruokailun jälkeen.

    Alla on joitakin tavallisimpia närästystä aiheuttavia ruokia. Lisäksi ehdotetaan korvaavia vaihtoehtoja, joita voi kokeilla, jos epäilee närästyksen johtuvan tietystä ruoasta:

    Lue lisää
Alt text

Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita

Aamiaista pidetään yleisesti päivän tärkeimpänä ateriana – mutta silti monet jättävät sen väliin, koska he laittavat mieluummin torkutuksen päälle viettääkseen vielä viisi minuuttia sängyssä.

Vaikka aamutoimista yrittäisikin selvitä ennemmin vauhdilla kuin rauhallisesti, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei aamiainen voisi olla terveellinen.

Alla on esimerkkejä parhaista aamiaisvaihtoehdoista, jotka valmistuvat käden käänteessä ja jotka voi ottaa mukaan, kun pitää kiirehtiä bussiin.

Lue lisää
Alt text
Alt text

Vinkkejä stressin nujertamiseen

Stressi voi vaikuttaa voimakkaasti närästykseen tai ruoansulatusvaivoihin, ja siksi on syytä ottaa käyttöön terveelliset keinot stressistä selviämiseksi.

Onneksi nämä uudet selviytymis- ja rentoumiskeinot eivät vaadi paljon aikaa tai rahaa, ja monia asioita voit tehdä heti omaan elämään liittyvän stressin lievittämiseksi.

Rennie*-sivustolla on esitelty parhaita tapoja jännittyneisyyden lievittämiseen.

Lue lisää
Alt text

Laukaisevat tekijät

Närästys on yleinen vaiva, joka tuntuu erittäin epämukavalta.

Närästys tarkoittaa polttavaa tunnetta rinnassa, ja sen aiheuttaa mahahapon nousu ruokatorveen.

Närästysoireet voivat vaihdella, ja niihin kuuluvat esimerkiksi polttava kivuntunne rinnassa ja nielun takaosassa maistuva hapan neste. Oireet alkavat usein ruokailun jälkeen.

Alla on joitakin tavallisimpia närästystä aiheuttavia ruokia. Lisäksi ehdotetaan korvaavia vaihtoehtoja, joita voi kokeilla, jos epäilee närästyksen johtuvan tietystä ruoasta:

Lue lisää