Lopeta polte yksinkertaisilla ruokamuutoksilla

Laukaisevat tekijät: Lopeta polte yksinkertaisilla ruokamuutoksilla

Närästys on yleinen vaiva, joka tuntuu erittäin epämukavalta.

Närästys tarkoittaa polttavaa tunnetta rinnassa, ja sen aiheuttaa mahahapon nousu ruokatorveen.

Närästysoireet voivat vaihdella, ja niihin kuuluvat esimerkiksi polttava kivuntunne rinnassa ja nielun takaosassa maistuva hapan neste. Oireet alkavat usein ruokailun jälkeen.

Alla on joitakin tavallisimpia närästystä aiheuttavia ruokia. Lisäksi ehdotetaan korvaavia vaihtoehtoja, joita voi kokeilla, jos epäilee närästyksen johtuvan tietystä ruoasta:

Laukaiseva tekijä: Mausteinen ruoka

Vaihtoehto: Vaikka monet suosivat mausteisia ruokia, ne voivat aiheuttaa ongelmia, jos sinulla on närästystä.

Monet nauttivat curryn ja muiden mausteisten ruokien sekä cayennepippurin, muskotin ja kanelin kaltaisten mausteiden tuomasta tulisuudesta ruoan maussa. Ruoan ei kuitenkaan tarvitse olla tylsää ja mautonta, vaikka kärsisitkin närästyksestä.

Kokeile mausteiden sijasta yrttejä, kuten basilikaa, oreganoa, timjamia ja inkivääriä, jotka antavat ruokaan makua mutta eivät aiheuta samalla tavalla närästystä kuin mausteinen ruoka.

Laukaiseva tekijä: Sitrushedelmät ja -juomat

Vaihtoehto: Sitrushedelmät ja -juomat kuuluvat myös närästyksen tavallisimpiin aiheuttajiin.

Sitruuna, appelsiini ja tomaatti ovat erittäin happopitoisia. Monet virvoitusjuomat sisältävät myös sitruunahappoa, joka antaa näille juomille ominaisen kirpeän maun.

Happopitoisten juomien korvaaminen pelkällä vedellä tai vahvasti laimennetulla hedelmäjuomalla saattaa auttaa ehkäisemään närästystä, ja myös hammaslääkäri kiittää sinua!

Marjat, omena, päärynä ja banaani eivät ole yhtä happopitoisia kuin sitrushedelmät, joten ne voivat olla erinomainen vaihtoehto.

Viinirypäleitä, omenoita ja kukkia

Laukaiseva tekijä: Valkosipuli ja sipuli

Vaihtoehto: Monelle herkkusuulle pelkkä ajatus ruoanlaitosta ilman valkosipulia tai sipulia on täysin käsittämätön – eikä niitä tarvitse onneksi jättääkään kokonaan pois.

Kaupoista löytyy sekä valkosipulia että sipulia kuivatussa muodossa. Kuivattuna ne antavat ruoalle tuoreisiin sipuleihin verrattavan maun mutta eivät sisällä samaa happamuutta, joka voi laukaista närästysoireilun.

Laukaiseva tekijä: Paistettu ruoka

Vaihtoehto: Paistettu ruoka on yleinen närästyksen aiheuttaja sen sisältämän runsaan rasvan vuoksi.

Onneksi paistetulle ruoalle on monia helposti toteutettavia vaihtoehtoja.

Närästysriskiä voi pienentää yksinkertaisilla ja terveellisillä ruoanlaittotavoilla, kuten kypsennys uunissa tai grillissä tai ruoan haudutus. Joten seuraavan kerran kun aiot ottaa paistinpannun käyttöön, mieti vaihtoehtoisia ruoan kypsennystapoja.

Rasvaiset ruoat voivat hidastaa mahalaukun tyhjenemistä ja lisätä näin närästysriskiä (mahalaukun takaisinvirtausta). Vaihtoehtoisesti kannattaa kokeilla ruoan kypsentämistä uunissa tai grillissä tai hauduttamista. 

Jos närästystä kuitenkin ilmaantuu, Rennie* auttaa lievittämään oireita. Rennie on nopeavaikutteinen ja tehokas apu närästykseen ja ruoansulatusvaivoihin. Kun närästys iskee, Rennie lievittää nopeasti epämukavaa oloa.

Rennie sisältää kahta happoja neutraloivaa ainetta eli kalsium- ja magnesiumkarbonaattia, jotka vaikuttavat nopeasti muuttaen liiallisia mahahappoja vedeksi ja luonnollisiksi aineiksi.

Rennie vaikuttaa suoraan ongelman aiheuttajaan eli mahahappoon. Rennie-tabletin vaikutus alkaa välittömästi mahalaukussa, eikä vaikutus riipu valmisteen imeytymisestä verenkiertoon.

  • Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita
  • Mitä eroa on mahahapon takaisinvirtauksella ja ruoansulatusvaivoilla?
  • Vinkkejä stressin nujertamiseen
  • Laukaisevat tekijät
  • Alt text

    Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita

    Aamiaista pidetään yleisesti päivän tärkeimpänä ateriana – mutta silti monet jättävät sen väliin, koska he laittavat mieluummin torkutuksen päälle viettääkseen vielä viisi minuuttia sängyssä.

    Vaikka aamutoimista yrittäisikin selvitä ennemmin vauhdilla kuin rauhallisesti, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei aamiainen voisi olla terveellinen.

    Alla on esimerkkejä parhaista aamiaisvaihtoehdoista, jotka valmistuvat käden käänteessä ja jotka voi ottaa mukaan, kun pitää kiirehtiä bussiin.

    Lue lisää
  • Alt text

    Mitä eroa on mahahapon takaisinvirtauksella ja ruoansulatusvaivoilla?

    Usein mahahapon takaisinvirtauksesta ja ruoansulatusvaivoista puhutaan aivan kuin ne tarkoittaisivat samaa asiaa, eikä niiden välistä eroa täysin ymmärretä.

    Niiden välillä on kuitenkin useampiakin eroja. Ruoansulatusvaivat eivät ole vain refluksitaudin eli mahahapon takaisinvirtauksen lievempi muoto, vaikka monet niin luulevat.

    Rennie pureutuu tähän aiheeseen, ja alla olevat selitykset auttavat ymmärtämään erot paremmin.

    Lue lisää
  • Alt text

    Vinkkejä stressin nujertamiseen

    Stressi voi vaikuttaa voimakkaasti närästykseen tai ruoansulatusvaivoihin, ja siksi on syytä ottaa käyttöön terveelliset keinot stressistä selviämiseksi.

    Onneksi nämä uudet selviytymis- ja rentoumiskeinot eivät vaadi paljon aikaa tai rahaa, ja monia asioita voit tehdä heti omaan elämään liittyvän stressin lievittämiseksi.

    Rennie*-sivustolla on esitelty parhaita tapoja jännittyneisyyden lievittämiseen.

    Lue lisää
  • Alt text

    Laukaisevat tekijät

    Närästys on yleinen vaiva, joka tuntuu erittäin epämukavalta.

    Närästys tarkoittaa polttavaa tunnetta rinnassa, ja sen aiheuttaa mahahapon nousu ruokatorveen.

    Närästysoireet voivat vaihdella, ja niihin kuuluvat esimerkiksi polttava kivuntunne rinnassa ja nielun takaosassa maistuva hapan neste. Oireet alkavat usein ruokailun jälkeen.

    Alla on joitakin tavallisimpia närästystä aiheuttavia ruokia. Lisäksi ehdotetaan korvaavia vaihtoehtoja, joita voi kokeilla, jos epäilee närästyksen johtuvan tietystä ruoasta:

    Lue lisää
Alt text

Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita

Aamiaista pidetään yleisesti päivän tärkeimpänä ateriana – mutta silti monet jättävät sen väliin, koska he laittavat mieluummin torkutuksen päälle viettääkseen vielä viisi minuuttia sängyssä.

Vaikka aamutoimista yrittäisikin selvitä ennemmin vauhdilla kuin rauhallisesti, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei aamiainen voisi olla terveellinen.

Alla on esimerkkejä parhaista aamiaisvaihtoehdoista, jotka valmistuvat käden käänteessä ja jotka voi ottaa mukaan, kun pitää kiirehtiä bussiin.

Lue lisää
Alt text
Alt text

Vinkkejä stressin nujertamiseen

Stressi voi vaikuttaa voimakkaasti närästykseen tai ruoansulatusvaivoihin, ja siksi on syytä ottaa käyttöön terveelliset keinot stressistä selviämiseksi.

Onneksi nämä uudet selviytymis- ja rentoumiskeinot eivät vaadi paljon aikaa tai rahaa, ja monia asioita voit tehdä heti omaan elämään liittyvän stressin lievittämiseksi.

Rennie*-sivustolla on esitelty parhaita tapoja jännittyneisyyden lievittämiseen.

Lue lisää
Alt text

Laukaisevat tekijät

Närästys on yleinen vaiva, joka tuntuu erittäin epämukavalta.

Närästys tarkoittaa polttavaa tunnetta rinnassa, ja sen aiheuttaa mahahapon nousu ruokatorveen.

Närästysoireet voivat vaihdella, ja niihin kuuluvat esimerkiksi polttava kivuntunne rinnassa ja nielun takaosassa maistuva hapan neste. Oireet alkavat usein ruokailun jälkeen.

Alla on joitakin tavallisimpia närästystä aiheuttavia ruokia. Lisäksi ehdotetaan korvaavia vaihtoehtoja, joita voi kokeilla, jos epäilee närästyksen johtuvan tietystä ruoasta:

Lue lisää