Liikunta ja närästys

Voiko liikunnalla ehkäistä mahahapon takaisinvirtausta ja närästystä?

Monille närästyksestä ja hapon takaisinvirtauksesta kärsiville on jossain vaiheessa kerrottu, että liikunta ja painonpudotus ovat hyviä keinoja oireiden vähentämiseen.

Tarmokas liikunta voi kuitenkin joskus laukaista närästyksen. Miten siis närästysoireita voi lievittää pahentamatta niitä samaan aikaan?

Lue alta vinkit siihen, miten voi estää närästyksen ja mahahapon takaisinvirtauksen ilmaantumista liikunnan aikana.

Miksi liikunta auttaa lievittämään närästystä ja hapon takaisinvirtausta?

Liikunnan ja painonpudotuksen hyödyt ovat moninaisia ja ovat olleet tiedossa jo vuosisatoja.

Yhtä yleisesti ei kuitenkaan tiedetä, että liikunta voi auttaa ehkäisemään närästykseen ja hapon takaisinvirtaukseen liittyviä oireita.

Painonpudotus ja painoindeksin pienentäminen auttavat vähentämään liikapainosta johtuvaa mahalaukkuun kohdistuvaa painetta, joka on mahahapon takaisinvirtauksen ja närästyksen suuri syy.

Liikunta ja närästys

Liikuntaohjeita

Vaikka ei ole tiettyjä liikkeitä, joilla voisi ehkäistä närästyksen syitä ja mahahapon takaisinvirtausta, oireita voi helpottaa pudottamalla painoa ja huolehtimalla sydänterveydestä. Avain kiinteämmän kehon hankkimiseen vatsaa ärsyttämättä ja sydäntä rasittamatta on harrastaa matalan tehon liikuntaa.

Jos pidät cardio-treenistä, pyöräilystä tai kevyestä lenkkeilystä, ne voivat auttaa kohottamaan sydämen sykettä ja polttavat tehokkaasti rasvaa mutta eivät ärsytä kehoasi liikaa.

Kuntopyörän tai juoksumaton käyttö voi myös olla hyödyllistä, jos haluaa välttää liikkumista kovalla kadulla tai pyörällä kaatumisen riskin.

Kävely on myös hyvin suositeltava vaihtoehto. Reipas kävely aterian jälkeen voi edistää ruoansulatusta ja vähentää närästyksen ja hapon takaisinvirtauksen ilmaantumista myöhemmin illalla.

Vastaavasti tanssin tai Pilateksen kaltainen sosiaalinen liikunta on hyvä valinta venyttelyyn ja liikuntaan, jos kaipaa lempeämpiä keinoja närästyksen ehkäisyyn.

Yleiset virheet liikunnassa

Jos sinulla on närästystä tai hapon takaisinvirtausta, on suositeltavaa välttää liikuntaa, jossa on maattava lattialla tai liikuttava tarmokkaasti ympäriinsä. Tämäntyyppinen liikunta voi saada hapon nousemaan ylös mahalaukusta ja aiheuttaa närästystä.

Toinen yleinen virhe on unohtaa hengittää kunnolla liikunnan aikana. Voi olla hyvä hankkia neuvoja siitä, miten tulisi hengittää oikein liikunnan aikana, ja harjoitella joitakin menetelmiä hengityksen hyödyntämiseen närästysoireiden ehkäisemisessä.

Liian runsas juominen liian nopeasti voi myös pahentaa kroonista hapon takaisinvirtausta. Siitä huolimatta on aina muistettava juoda riittävästi nestetasapainon säilyttämiseksi liikunnan aikana.

Tämän lisäksi tulisi välttää urheilu- ja energiajuomien käyttöä. Niiden suuri sokeripitoisuus ja niihin lisätty kofeiini voivat pahentaa närästystä ja aiheuttaa hapon takaisinvirtausta.

Jos oireet kuitenkin jatkuvat, Rennie voi auttaa lievittämään närästykseen ja ruoansulatusvaivoihin liittyviä oireita, jolloin voit jatkaa liikkumista.

  • Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita
  • Mitä eroa on mahahapon takaisinvirtauksella ja ruoansulatusvaivoilla?
  • Vinkkejä stressin nujertamiseen
  • Laukaisevat tekijät
  • Alt text

    Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita

    Aamiaista pidetään yleisesti päivän tärkeimpänä ateriana – mutta silti monet jättävät sen väliin, koska he laittavat mieluummin torkutuksen päälle viettääkseen vielä viisi minuuttia sängyssä.

    Vaikka aamutoimista yrittäisikin selvitä ennemmin vauhdilla kuin rauhallisesti, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei aamiainen voisi olla terveellinen.

    Alla on esimerkkejä parhaista aamiaisvaihtoehdoista, jotka valmistuvat käden käänteessä ja jotka voi ottaa mukaan, kun pitää kiirehtiä bussiin.

    Lue lisää
  • Alt text

    Mitä eroa on mahahapon takaisinvirtauksella ja ruoansulatusvaivoilla?

    Usein mahahapon takaisinvirtauksesta ja ruoansulatusvaivoista puhutaan aivan kuin ne tarkoittaisivat samaa asiaa, eikä niiden välistä eroa täysin ymmärretä.

    Niiden välillä on kuitenkin useampiakin eroja. Ruoansulatusvaivat eivät ole vain refluksitaudin eli mahahapon takaisinvirtauksen lievempi muoto, vaikka monet niin luulevat.

    Rennie pureutuu tähän aiheeseen, ja alla olevat selitykset auttavat ymmärtämään erot paremmin.

    Lue lisää
  • Alt text

    Vinkkejä stressin nujertamiseen

    Stressi voi vaikuttaa voimakkaasti närästykseen tai ruoansulatusvaivoihin, ja siksi on syytä ottaa käyttöön terveelliset keinot stressistä selviämiseksi.

    Onneksi nämä uudet selviytymis- ja rentoumiskeinot eivät vaadi paljon aikaa tai rahaa, ja monia asioita voit tehdä heti omaan elämään liittyvän stressin lievittämiseksi.

    Rennie*-sivustolla on esitelty parhaita tapoja jännittyneisyyden lievittämiseen.

    Lue lisää
  • Alt text

    Laukaisevat tekijät

    Närästys on yleinen vaiva, joka tuntuu erittäin epämukavalta.

    Närästys tarkoittaa polttavaa tunnetta rinnassa, ja sen aiheuttaa mahahapon nousu ruokatorveen.

    Närästysoireet voivat vaihdella, ja niihin kuuluvat esimerkiksi polttava kivuntunne rinnassa ja nielun takaosassa maistuva hapan neste. Oireet alkavat usein ruokailun jälkeen.

    Alla on joitakin tavallisimpia närästystä aiheuttavia ruokia. Lisäksi ehdotetaan korvaavia vaihtoehtoja, joita voi kokeilla, jos epäilee närästyksen johtuvan tietystä ruoasta:

    Lue lisää
Alt text

Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita

Aamiaista pidetään yleisesti päivän tärkeimpänä ateriana – mutta silti monet jättävät sen väliin, koska he laittavat mieluummin torkutuksen päälle viettääkseen vielä viisi minuuttia sängyssä.

Vaikka aamutoimista yrittäisikin selvitä ennemmin vauhdilla kuin rauhallisesti, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei aamiainen voisi olla terveellinen.

Alla on esimerkkejä parhaista aamiaisvaihtoehdoista, jotka valmistuvat käden käänteessä ja jotka voi ottaa mukaan, kun pitää kiirehtiä bussiin.

Lue lisää
Alt text
Alt text

Vinkkejä stressin nujertamiseen

Stressi voi vaikuttaa voimakkaasti närästykseen tai ruoansulatusvaivoihin, ja siksi on syytä ottaa käyttöön terveelliset keinot stressistä selviämiseksi.

Onneksi nämä uudet selviytymis- ja rentoumiskeinot eivät vaadi paljon aikaa tai rahaa, ja monia asioita voit tehdä heti omaan elämään liittyvän stressin lievittämiseksi.

Rennie*-sivustolla on esitelty parhaita tapoja jännittyneisyyden lievittämiseen.

Lue lisää
Alt text

Laukaisevat tekijät

Närästys on yleinen vaiva, joka tuntuu erittäin epämukavalta.

Närästys tarkoittaa polttavaa tunnetta rinnassa, ja sen aiheuttaa mahahapon nousu ruokatorveen.

Närästysoireet voivat vaihdella, ja niihin kuuluvat esimerkiksi polttava kivuntunne rinnassa ja nielun takaosassa maistuva hapan neste. Oireet alkavat usein ruokailun jälkeen.

Alla on joitakin tavallisimpia närästystä aiheuttavia ruokia. Lisäksi ehdotetaan korvaavia vaihtoehtoja, joita voi kokeilla, jos epäilee närästyksen johtuvan tietystä ruoasta:

Lue lisää