Ruoansulatuksen toiminta

Ruoansulatuksen terve toiminta

Tunteet ja ruoansulatus: miten stressi ja onnellisuus voivat vaikuttaa ruoansulatuksen toimintaan

Tunteiden yhteys ruoansulatukseen on dokumentoitu hyvin – miten muuten voisi selittää pelästyksen aiheuttaman äkillisen ja välittömän pahoinvoinnin?

Käytämme jatkuvasti sellaisia ilmauksia kuin "minulla on perhosia vatsassa", koska maha-suolikanava reagoi herkästi tunteisiin. Esimerkiksi vihan, ahdistuneisuuden, surun ja ilon tunteet voivat laukaista oireita sisuskaluissa.

Rennie-sivustolla tarkastellaan, miten monenlaisia reaktioita eri tunteet voivat saada aikaan ruoansulatusjärjestelmässä.

Miten onnellisuus vaikuttaa ruoansulatukseen

Monet asiantuntijat käyttävät ruoansulatusjärjestelmästä nimitystä "toiset aivot", koska se on herkkä tunteille ja koska elimistön serotoniinipitoisuudet vaikuttavat merkittävästi ihmisen tunnetilaan.

Ruoansulatuskanavan ja aivojen välinen monimutkainen vuorovaikutus johtuu ensisijaisesti enteerisestä hermostosta. Suolistossa on tuhansia hermoja, jotka saavat lihakset supistumaan, niin että ruoka kulkee ruoansulatuskanavaa pitkin.

Aivoissa ja suolistossa toimivat samat välittäjäaineet, jotka pitävät yllä suoliston sen hyvinvointia. Näitä aineita ovat esimerkiksi "hyvän olon hormonina" yleisesti pidetty serotoniini.

Serotoniinin puute voi aiheuttaa masennusta, joten sen tasainen pitoisuus on tarpeen ruoansulatusjärjestelmän terveelle toiminnalle.

Miten stressi ja vihaisuus vaikuttavat ruoansulatukseen

Ruoansulatusjärjestelmän ja aivojen läheinen yhteys näkyy kaikkein selvimmin silloin, kun stressin yhteydessä tuntee kipua vatsassa.

Usein aliarvioimme psyykkisten tekijöiden vaikutuksen kehoomme, vaikka kipua ja muita suolisto-oireita aiheuttaa biologisesti nimenomaan fyysisten ja psyykkisten tekijöiden yhdistelmä.

Tutkimusten mukaan pitkittynyt stressille altistuminen voi johtaa useiden mahasuolikanavan sairauksien, kuten mahahaavan, ärtyvän suolen oireyhtymän ja ruoka-allergioiden, kehittymiseen.

Stressi voi vaikuttaa vain psyykkiseltä ongelmalta, mutta se voi näkyä myös fyysisesti monella tavalla. Ruoansulatuksen terveelle toiminnalle on tärkeää pystyä rentoutumaan.

Alla on joitakin esimerkkejä parhaista keinoista stressin vähentämiseksi.

Ruoansulatuksen toiminta

Stressin oireet

Voisiko stressi olla yksi syy närästykseen ja ruoansulatusvaivoihin? Alla on joitakin yleisiä stressin oireita, joista tulisi keskustellla lääkärin kanssa:

Fyysiset oireet

  • Laihtuminen tai lihominen
  • Päänsärky
  • Univaikeudet
  • Levottomuus
  • Unirytmin muutokset

Käytökseen liittyvät oireet

  • Muutokset ruoan tai alkoholin käytössä
  • Lisääntynyt tarve olla yksin
  • Stressaavien tilanteiden ajatteleminen ja niistä usein puhuminen
  • Epäterveellisten tapojen, kuten tupakoinnin, aloittaminen tai niihin turvautuminen tavallista useammin
  • Keskittymisvaikeudet

Tunneperäiset oireet

  • Itkeminen
  • Masennus
  • Äkkipikaisuus
  • Hermostuneisuus
  • Lyhytkestoinen muistinmenetys

Tämä ei ole tyhjentävä oireluettelo, ja stressaantunut henkilö voi oireilla monella eri tavalla. Siksi on aina tärkeää keskustella ruoansulatusvaivoihin tai psyykkiseen terveyteen liittyvistä huolenaiheista lääkärin kanssa.

  • Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita
  • Mitä eroa on mahahapon takaisinvirtauksella ja ruoansulatusvaivoilla?
  • Vinkkejä stressin nujertamiseen
  • Laukaisevat tekijät
  • Alt text

    Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita

    Aamiaista pidetään yleisesti päivän tärkeimpänä ateriana – mutta silti monet jättävät sen väliin, koska he laittavat mieluummin torkutuksen päälle viettääkseen vielä viisi minuuttia sängyssä.

    Vaikka aamutoimista yrittäisikin selvitä ennemmin vauhdilla kuin rauhallisesti, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei aamiainen voisi olla terveellinen.

    Alla on esimerkkejä parhaista aamiaisvaihtoehdoista, jotka valmistuvat käden käänteessä ja jotka voi ottaa mukaan, kun pitää kiirehtiä bussiin.

    Lue lisää
  • Alt text

    Mitä eroa on mahahapon takaisinvirtauksella ja ruoansulatusvaivoilla?

    Usein mahahapon takaisinvirtauksesta ja ruoansulatusvaivoista puhutaan aivan kuin ne tarkoittaisivat samaa asiaa, eikä niiden välistä eroa täysin ymmärretä.

    Niiden välillä on kuitenkin useampiakin eroja. Ruoansulatusvaivat eivät ole vain refluksitaudin eli mahahapon takaisinvirtauksen lievempi muoto, vaikka monet niin luulevat.

    Rennie pureutuu tähän aiheeseen, ja alla olevat selitykset auttavat ymmärtämään erot paremmin.

    Lue lisää
  • Alt text

    Vinkkejä stressin nujertamiseen

    Stressi voi vaikuttaa voimakkaasti närästykseen tai ruoansulatusvaivoihin, ja siksi on syytä ottaa käyttöön terveelliset keinot stressistä selviämiseksi.

    Onneksi nämä uudet selviytymis- ja rentoumiskeinot eivät vaadi paljon aikaa tai rahaa, ja monia asioita voit tehdä heti omaan elämään liittyvän stressin lievittämiseksi.

    Rennie*-sivustolla on esitelty parhaita tapoja jännittyneisyyden lievittämiseen.

    Lue lisää
  • Alt text

    Laukaisevat tekijät

    Närästys on yleinen vaiva, joka tuntuu erittäin epämukavalta.

    Närästys tarkoittaa polttavaa tunnetta rinnassa, ja sen aiheuttaa mahahapon nousu ruokatorveen.

    Närästysoireet voivat vaihdella, ja niihin kuuluvat esimerkiksi polttava kivuntunne rinnassa ja nielun takaosassa maistuva hapan neste. Oireet alkavat usein ruokailun jälkeen.

    Alla on joitakin tavallisimpia närästystä aiheuttavia ruokia. Lisäksi ehdotetaan korvaavia vaihtoehtoja, joita voi kokeilla, jos epäilee närästyksen johtuvan tietystä ruoasta:

    Lue lisää
Alt text

Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita

Aamiaista pidetään yleisesti päivän tärkeimpänä ateriana – mutta silti monet jättävät sen väliin, koska he laittavat mieluummin torkutuksen päälle viettääkseen vielä viisi minuuttia sängyssä.

Vaikka aamutoimista yrittäisikin selvitä ennemmin vauhdilla kuin rauhallisesti, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei aamiainen voisi olla terveellinen.

Alla on esimerkkejä parhaista aamiaisvaihtoehdoista, jotka valmistuvat käden käänteessä ja jotka voi ottaa mukaan, kun pitää kiirehtiä bussiin.

Lue lisää
Alt text
Alt text

Vinkkejä stressin nujertamiseen

Stressi voi vaikuttaa voimakkaasti närästykseen tai ruoansulatusvaivoihin, ja siksi on syytä ottaa käyttöön terveelliset keinot stressistä selviämiseksi.

Onneksi nämä uudet selviytymis- ja rentoumiskeinot eivät vaadi paljon aikaa tai rahaa, ja monia asioita voit tehdä heti omaan elämään liittyvän stressin lievittämiseksi.

Rennie*-sivustolla on esitelty parhaita tapoja jännittyneisyyden lievittämiseen.

Lue lisää
Alt text

Laukaisevat tekijät

Närästys on yleinen vaiva, joka tuntuu erittäin epämukavalta.

Närästys tarkoittaa polttavaa tunnetta rinnassa, ja sen aiheuttaa mahahapon nousu ruokatorveen.

Närästysoireet voivat vaihdella, ja niihin kuuluvat esimerkiksi polttava kivuntunne rinnassa ja nielun takaosassa maistuva hapan neste. Oireet alkavat usein ruokailun jälkeen.

Alla on joitakin tavallisimpia närästystä aiheuttavia ruokia. Lisäksi ehdotetaan korvaavia vaihtoehtoja, joita voi kokeilla, jos epäilee närästyksen johtuvan tietystä ruoasta:

Lue lisää