Miten selvitä turvotuksesta joogan avulla

Helpota turvotusta joogalla

On helppoa syödä liikaa, kun tarjolla on herkullista ruokaa. Vaikka Rennie voi auttaa lievittämään närästysoireita tai ruoansulatusvaivoja raskaan aterian jälkeen, turvonneesta olosta on vaikeampaa päästä eroon.

Onneksi asian hyväksi voi tehdä jotakin, ja jooga on yksi parhaimmista keinoista päästä eroon huonosta olosta.

Tässä on muutamia yksinkertaisia joogaliikkeitä, jotka vahvistavat ruoansulatusta, lisäävät energiaa ja auttavat vähentämään turvotusta.

Joogaliikkeet:

Selkärangan kierto selällään maaten (Supta Matsyendrasana)

Selkärangan kierto selällään maaten (Supta Matsyendrasana)

Makaa selälläsi ja nosta oikea polvi rintakehää vasten. Ojenna oikea käsi vaakasuoraan lattialle. Nosta vasen käsi oikean polven päälle ja ohjaa se kehon yli vasemmalle puolelle. Pidä molemmat lapaluut kiinni lattiassa.

Pysy tässä asennossa 5–10 sisään- ja uloshengityksen ajan ja tee sitten sama liike vastakkaiselle puolelle. Tämä on vahva puhdistava liike, joka hieroo hellästi ruoansulatusjärjestelmää.

Sankarin asento (Virasana)

Sen lisäksi, että tämä asento venyttää reisilihaksia (reiden etuosan lihasryhmää), säärilihaksia ja nilkkoja, istuminen selkä ja keho pitkänä on ihanteellinen asento ruoansulatuksen vahvistamiseen ja turvotuksen vähentämiseen. Jos polvet särkevät, liikkeen voi myös tehdä joogapalikan tai rullalle käärityn pyyhkeen päällä istuen.

Sankarin asento (Virasana)

Kissa-lehmäliikesarja

Kissa-lehmäliikesarja

Tämä liikesarja tehdään konttausasennossa. Sisäänhengityksellä työnnä häntäluuta ylöspäin ja taivuta selkärankaa siten, että vatsa liikkuu kohti lattiaa. Vedä lapaluut yhteen. Uloshengityksellä tee vastakkainen liike pyöristämällä selkärankaa lattiasta poispäin kohti kattoa. Toista hengityksen tahdissa tätä aaltomaista liikettä muutamia kertoja. Kissa-lehmäliikesarja vähentää vatsan turvotusta, koska se supistaa vatsan alueen lihaksia.

Muita huomioon otettavia asioita

Hyvä tekniikka ja oikeanlainen hengitys ovat tärkeitä täyden hyödyn saamiseksi joogaliikkeistä ja auttavat myös välttämään loukkaantumista.

Aloita hitaasti äläkä rasita itseäsi liikaa. Varmista, että osaat perusasiat, ennen kuin siirryt tekemään vaikeampia liikkeitä.

Jos et vielä täysin luota omiin kykyihisi, keskustele asiantuntijan kanssa, jotta voit saada omiin tarpeisiisi sopivia neuvoja.

  • Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita
  • Mitä eroa on mahahapon takaisinvirtauksella ja ruoansulatusvaivoilla?
  • Vinkkejä stressin nujertamiseen
  • Laukaisevat tekijät
  • Alt text

    Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita

    Aamiaista pidetään yleisesti päivän tärkeimpänä ateriana – mutta silti monet jättävät sen väliin, koska he laittavat mieluummin torkutuksen päälle viettääkseen vielä viisi minuuttia sängyssä.

    Vaikka aamutoimista yrittäisikin selvitä ennemmin vauhdilla kuin rauhallisesti, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei aamiainen voisi olla terveellinen.

    Alla on esimerkkejä parhaista aamiaisvaihtoehdoista, jotka valmistuvat käden käänteessä ja jotka voi ottaa mukaan, kun pitää kiirehtiä bussiin.

    Lue lisää
  • Alt text

    Mitä eroa on mahahapon takaisinvirtauksella ja ruoansulatusvaivoilla?

    Usein mahahapon takaisinvirtauksesta ja ruoansulatusvaivoista puhutaan aivan kuin ne tarkoittaisivat samaa asiaa, eikä niiden välistä eroa täysin ymmärretä.

    Niiden välillä on kuitenkin useampiakin eroja. Ruoansulatusvaivat eivät ole vain refluksitaudin eli mahahapon takaisinvirtauksen lievempi muoto, vaikka monet niin luulevat.

    Rennie pureutuu tähän aiheeseen, ja alla olevat selitykset auttavat ymmärtämään erot paremmin.

    Lue lisää
  • Alt text

    Vinkkejä stressin nujertamiseen

    Stressi voi vaikuttaa voimakkaasti närästykseen tai ruoansulatusvaivoihin, ja siksi on syytä ottaa käyttöön terveelliset keinot stressistä selviämiseksi.

    Onneksi nämä uudet selviytymis- ja rentoumiskeinot eivät vaadi paljon aikaa tai rahaa, ja monia asioita voit tehdä heti omaan elämään liittyvän stressin lievittämiseksi.

    Rennie*-sivustolla on esitelty parhaita tapoja jännittyneisyyden lievittämiseen.

    Lue lisää
  • Alt text

    Laukaisevat tekijät

    Närästys on yleinen vaiva, joka tuntuu erittäin epämukavalta.

    Närästys tarkoittaa polttavaa tunnetta rinnassa, ja sen aiheuttaa mahahapon nousu ruokatorveen.

    Närästysoireet voivat vaihdella, ja niihin kuuluvat esimerkiksi polttava kivuntunne rinnassa ja nielun takaosassa maistuva hapan neste. Oireet alkavat usein ruokailun jälkeen.

    Alla on joitakin tavallisimpia närästystä aiheuttavia ruokia. Lisäksi ehdotetaan korvaavia vaihtoehtoja, joita voi kokeilla, jos epäilee närästyksen johtuvan tietystä ruoasta:

    Lue lisää
Alt text

Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita

Aamiaista pidetään yleisesti päivän tärkeimpänä ateriana – mutta silti monet jättävät sen väliin, koska he laittavat mieluummin torkutuksen päälle viettääkseen vielä viisi minuuttia sängyssä.

Vaikka aamutoimista yrittäisikin selvitä ennemmin vauhdilla kuin rauhallisesti, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei aamiainen voisi olla terveellinen.

Alla on esimerkkejä parhaista aamiaisvaihtoehdoista, jotka valmistuvat käden käänteessä ja jotka voi ottaa mukaan, kun pitää kiirehtiä bussiin.

Lue lisää
Alt text
Alt text

Vinkkejä stressin nujertamiseen

Stressi voi vaikuttaa voimakkaasti närästykseen tai ruoansulatusvaivoihin, ja siksi on syytä ottaa käyttöön terveelliset keinot stressistä selviämiseksi.

Onneksi nämä uudet selviytymis- ja rentoumiskeinot eivät vaadi paljon aikaa tai rahaa, ja monia asioita voit tehdä heti omaan elämään liittyvän stressin lievittämiseksi.

Rennie*-sivustolla on esitelty parhaita tapoja jännittyneisyyden lievittämiseen.

Lue lisää
Alt text

Laukaisevat tekijät

Närästys on yleinen vaiva, joka tuntuu erittäin epämukavalta.

Närästys tarkoittaa polttavaa tunnetta rinnassa, ja sen aiheuttaa mahahapon nousu ruokatorveen.

Närästysoireet voivat vaihdella, ja niihin kuuluvat esimerkiksi polttava kivuntunne rinnassa ja nielun takaosassa maistuva hapan neste. Oireet alkavat usein ruokailun jälkeen.

Alla on joitakin tavallisimpia närästystä aiheuttavia ruokia. Lisäksi ehdotetaan korvaavia vaihtoehtoja, joita voi kokeilla, jos epäilee närästyksen johtuvan tietystä ruoasta:

Lue lisää