Herkuttelu ja närästys

MITEN LIEVITTÄÄ NÄRÄSTYSTÄ JUHLA-AIKOINA

Monet antavat itselleen juhla-aikoina luvan ahmia kukkurallisia annoksia raskaita ja herkullisia ruokia. 

Vaikka sen seurauksena jotkut vajoavat unettavaan ruokakoomaan, toisille siitä seuraa ankaria närästyskohtauksia.

Ylensyönti ei ole koskaan suositeltavaa, mutta joskus juhla-aikoina sitä voi olla vaikeaa välttää.

Rennie* auttaa närästykseen ja ruoansulatusvaivoihin, jos niitä ilmaantuu. Alla kuitenkin myös vinkkejä siihen, miten närästyksen voi välttää kokonaan.

Närästystä mahdollisesti aiheuttavat juhlaruoat

Ensinnäkin yritä aina katsoa, mitä syöt. Hyvin usein huomaat, että nauttimasi ruokamäärän lisäksi myös erityyppiset ruoat voivat laukaista närästysoireita. Runsaasti rasvaa tai sokeria sisältävät ruoat ovat kaikkein pahimpia. Pyri vähentämään seuraavien ruoka-aineiden määrää:

  • maitotuotteet
  • jälkiruoat
  • suklaa
  • sitrushedelmät

Voit myös yrittää korvata joitakin ruoka-aineita toisilla vaihtoehdoilla. On kohtuutonta odottaa, että jättäisit jälkiruoan kokonaan väliin. Voit vaikka kokeilla kevyempää vaihtoehtoa suuren suklaakakkupalan sijaan.

Herkuttelu ja närästys

Pienennä annosta

Voi olla viisaampaa syödä pieniä annoksia kaikista niistä herkkuruoista, joita haluat maistaa.

Jos voit vaihtoehtoisesti napostella kevyesti syömättä kokonaista ateriaa, tämä on parempi vaihtoehto. Silloin vatsa ei täyty liikaa eikä mahahappoa pääse virtaamaan takaisin ruokatorveen.

Aika ratkaisee

Syö kaikessa rauhassa. Hyvin nopeasti syöville ilmaantuu todennäköisemmin närästystä, sillä elimistö ei pysty sulattamaan suuria määriä ruokaa kerralla.

Yritä jaksottaa erilaisten ruokien tai ruokalajien syöntiä, jotta elimistöllä on aikaa sulattaa ensimmäinen ruokaerä. Älä siis syö kaikkea kerralla.

Pysy jalkeilla

Vältä asettumasta makuulle suuren aterian jälkeen ja vältä myös istumista heti syömisen jälkeen, jos se on mahdollista. Ylös nouseminen ja jalkeilla pysyminen auttavat ehkäisemään närästysoireita.

Jos sinun täytyy istuutua, huolehdi siitä, että pidät vatsasi päätäsi alempana.

Ole varovainen juomien kanssa

Vaikka on helppo mennä virran mukana ja juoda tavallista enemmän shampanjaa juhla-ajan kunniaksi, yritä pitää mielessä, että runsas juominen voi vaikuttaa voimakkaasti närästyksen ilmaantumiseen.

Poreilevat, kuplivat tai hapokkaat juomat, kuten viini, olut tai jopa poreilevat virvoitusjuomat, voivat ärsyttää mahalaukkua ja aiheuttaa mahahapon takaisinvirtausta ja närästystä. Älä myöskään juo liian nopeasti, sillä alkoholi ei neutralisoidu helposti ja voi ärsyttää mahalaukkua.

Näitä neuvoja noudattamalla voit varmistaa, että voit hyvillä mielin nauttia juhla-ajan hyvistä ruoista ja juomista.

  • Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita
  • Mitä eroa on mahahapon takaisinvirtauksella ja ruoansulatusvaivoilla?
  • Vinkkejä stressin nujertamiseen
  • Laukaisevat tekijät
  • Alt text

    Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita

    Aamiaista pidetään yleisesti päivän tärkeimpänä ateriana – mutta silti monet jättävät sen väliin, koska he laittavat mieluummin torkutuksen päälle viettääkseen vielä viisi minuuttia sängyssä.

    Vaikka aamutoimista yrittäisikin selvitä ennemmin vauhdilla kuin rauhallisesti, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei aamiainen voisi olla terveellinen.

    Alla on esimerkkejä parhaista aamiaisvaihtoehdoista, jotka valmistuvat käden käänteessä ja jotka voi ottaa mukaan, kun pitää kiirehtiä bussiin.

    Lue lisää
  • Alt text

    Mitä eroa on mahahapon takaisinvirtauksella ja ruoansulatusvaivoilla?

    Usein mahahapon takaisinvirtauksesta ja ruoansulatusvaivoista puhutaan aivan kuin ne tarkoittaisivat samaa asiaa, eikä niiden välistä eroa täysin ymmärretä.

    Niiden välillä on kuitenkin useampiakin eroja. Ruoansulatusvaivat eivät ole vain refluksitaudin eli mahahapon takaisinvirtauksen lievempi muoto, vaikka monet niin luulevat.

    Rennie pureutuu tähän aiheeseen, ja alla olevat selitykset auttavat ymmärtämään erot paremmin.

    Lue lisää
  • Alt text

    Vinkkejä stressin nujertamiseen

    Stressi voi vaikuttaa voimakkaasti närästykseen tai ruoansulatusvaivoihin, ja siksi on syytä ottaa käyttöön terveelliset keinot stressistä selviämiseksi.

    Onneksi nämä uudet selviytymis- ja rentoumiskeinot eivät vaadi paljon aikaa tai rahaa, ja monia asioita voit tehdä heti omaan elämään liittyvän stressin lievittämiseksi.

    Rennie*-sivustolla on esitelty parhaita tapoja jännittyneisyyden lievittämiseen.

    Lue lisää
  • Alt text

    Laukaisevat tekijät

    Närästys on yleinen vaiva, joka tuntuu erittäin epämukavalta.

    Närästys tarkoittaa polttavaa tunnetta rinnassa, ja sen aiheuttaa mahahapon nousu ruokatorveen.

    Närästysoireet voivat vaihdella, ja niihin kuuluvat esimerkiksi polttava kivuntunne rinnassa ja nielun takaosassa maistuva hapan neste. Oireet alkavat usein ruokailun jälkeen.

    Alla on joitakin tavallisimpia närästystä aiheuttavia ruokia. Lisäksi ehdotetaan korvaavia vaihtoehtoja, joita voi kokeilla, jos epäilee närästyksen johtuvan tietystä ruoasta:

    Lue lisää
Alt text

Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita

Aamiaista pidetään yleisesti päivän tärkeimpänä ateriana – mutta silti monet jättävät sen väliin, koska he laittavat mieluummin torkutuksen päälle viettääkseen vielä viisi minuuttia sängyssä.

Vaikka aamutoimista yrittäisikin selvitä ennemmin vauhdilla kuin rauhallisesti, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei aamiainen voisi olla terveellinen.

Alla on esimerkkejä parhaista aamiaisvaihtoehdoista, jotka valmistuvat käden käänteessä ja jotka voi ottaa mukaan, kun pitää kiirehtiä bussiin.

Lue lisää
Alt text
Alt text

Vinkkejä stressin nujertamiseen

Stressi voi vaikuttaa voimakkaasti närästykseen tai ruoansulatusvaivoihin, ja siksi on syytä ottaa käyttöön terveelliset keinot stressistä selviämiseksi.

Onneksi nämä uudet selviytymis- ja rentoumiskeinot eivät vaadi paljon aikaa tai rahaa, ja monia asioita voit tehdä heti omaan elämään liittyvän stressin lievittämiseksi.

Rennie*-sivustolla on esitelty parhaita tapoja jännittyneisyyden lievittämiseen.

Lue lisää
Alt text

Laukaisevat tekijät

Närästys on yleinen vaiva, joka tuntuu erittäin epämukavalta.

Närästys tarkoittaa polttavaa tunnetta rinnassa, ja sen aiheuttaa mahahapon nousu ruokatorveen.

Närästysoireet voivat vaihdella, ja niihin kuuluvat esimerkiksi polttava kivuntunne rinnassa ja nielun takaosassa maistuva hapan neste. Oireet alkavat usein ruokailun jälkeen.

Alla on joitakin tavallisimpia närästystä aiheuttavia ruokia. Lisäksi ehdotetaan korvaavia vaihtoehtoja, joita voi kokeilla, jos epäilee närästyksen johtuvan tietystä ruoasta:

Lue lisää