Turvonnut vatsa

MITÄ VATSAN TURVOTUS ON JA MITEN SITÄ VOI EHKÄISTÄ?

Monille meistä turvonnut olo on tuttu tunne. Näin käy usein hemmotteluviikonlopun jälkeen tai juhla-aikoina, jolloin syödään ja juodaan paljon.

Turvonnut olo ei kuitenkaan aina liity ylensyöntiin, ja turvotusta voi olla säännöllisesti, vaikka ei olisikaan syönyt suurta ateriaa.

Vatsan turvotus voi tuntua hyvin epämiellyttävältä, mutta onneksi ruokavalion ja elintapojen muutoksilla tästä epämieluisasta tunteesta voi päästä eroon.

Alta löydät neuvoja ja vinkkejä turvotuksen vähentämiseksi.

Älä syö kerralla liikaa

Vatsan turvotuksen tunne ruokailun jälkeen on meille kaikille tuttua.

Vatsan turvotuksen ja täpötäyden olon voi välttää syömällä vähemmän ja useammin sen sijaan, että söisi kerralla yhden suuren aterian.

Pienempien aterioiden lisäksi ruoan kunnollisesta pureskelusta on kaksi etua – se vähentää ruoan mukana nieltävän ilman määrää ja saa myös syömään paljon hitaammin, mikä vähentää syödyn ruoan määrää.

Muista syödä paljon kuituja

Ummetus voi usein pahentaa vatsan turvotusoireita, joten muista syödä paljon viljatuotteita ja vihanneksia, jotta suoli toimisi säännöllisesti. 

Ummetus on yleinen ruoansulatusvaiva, joka voi johtua monista eri syistä, esimerkiksi siitä, ettei syö riittävästi kuitupitoista ruokaa. Ummetuksen muita syitä ovat

  • ruokailutottumusten muutokset
  • liikunnan puute
  • wc-käynnin välttely
  • liian vähäinen nesteen saanti
  • ahdistus.
Turvonnut vatsa

Tarkista, oletko yliherkkä jollekin ruoka-aineelle

Jos syö ruoka-aineita, joille on yliherkkä, tämä voi aiheuttaa liiallista kaasunmuodostusta, sekoittaa vatsan ja johtaa turvotukseen.

Jos epäilet olevasi yliherkkä joillekin ruoka-aineille, ota yhteyttä lääkäriin tai ravitsemusneuvojaan, joilta voi saada hyviä neuvoja ruokavalion muuttamiseen.

Hyödynnä probiootteja

Maitohappobakteerien positiivinen vaikutus maha-suolikanavan oireisiin ja oireiden ennaltaehkäisyyn on tiedostettu jo pidempään. Maitohappobakteerivalmisteet voivat usein auttaa vähentämään ruoansulatusvaivoihin liittyviä liiallisen kaasunmuodostuksen ja turvotuksen aiheuttamia oireita. Tulokset vaihtelevat kuitenkin yksilöllisesti ja käytetyn maitohappobakteerin kannan mukaan.

  • Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita
  • Mitä eroa on mahahapon takaisinvirtauksella ja ruoansulatusvaivoilla?
  • Vinkkejä stressin nujertamiseen
  • Laukaisevat tekijät
  • Alt text

    Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita

    Aamiaista pidetään yleisesti päivän tärkeimpänä ateriana – mutta silti monet jättävät sen väliin, koska he laittavat mieluummin torkutuksen päälle viettääkseen vielä viisi minuuttia sängyssä.

    Vaikka aamutoimista yrittäisikin selvitä ennemmin vauhdilla kuin rauhallisesti, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei aamiainen voisi olla terveellinen.

    Alla on esimerkkejä parhaista aamiaisvaihtoehdoista, jotka valmistuvat käden käänteessä ja jotka voi ottaa mukaan, kun pitää kiirehtiä bussiin.

    Lue lisää
  • Alt text

    Mitä eroa on mahahapon takaisinvirtauksella ja ruoansulatusvaivoilla?

    Usein mahahapon takaisinvirtauksesta ja ruoansulatusvaivoista puhutaan aivan kuin ne tarkoittaisivat samaa asiaa, eikä niiden välistä eroa täysin ymmärretä.

    Niiden välillä on kuitenkin useampiakin eroja. Ruoansulatusvaivat eivät ole vain refluksitaudin eli mahahapon takaisinvirtauksen lievempi muoto, vaikka monet niin luulevat.

    Rennie pureutuu tähän aiheeseen, ja alla olevat selitykset auttavat ymmärtämään erot paremmin.

    Lue lisää
  • Alt text

    Vinkkejä stressin nujertamiseen

    Stressi voi vaikuttaa voimakkaasti närästykseen tai ruoansulatusvaivoihin, ja siksi on syytä ottaa käyttöön terveelliset keinot stressistä selviämiseksi.

    Onneksi nämä uudet selviytymis- ja rentoumiskeinot eivät vaadi paljon aikaa tai rahaa, ja monia asioita voit tehdä heti omaan elämään liittyvän stressin lievittämiseksi.

    Rennie*-sivustolla on esitelty parhaita tapoja jännittyneisyyden lievittämiseen.

    Lue lisää
  • Alt text

    Laukaisevat tekijät

    Närästys on yleinen vaiva, joka tuntuu erittäin epämukavalta.

    Närästys tarkoittaa polttavaa tunnetta rinnassa, ja sen aiheuttaa mahahapon nousu ruokatorveen.

    Närästysoireet voivat vaihdella, ja niihin kuuluvat esimerkiksi polttava kivuntunne rinnassa ja nielun takaosassa maistuva hapan neste. Oireet alkavat usein ruokailun jälkeen.

    Alla on joitakin tavallisimpia närästystä aiheuttavia ruokia. Lisäksi ehdotetaan korvaavia vaihtoehtoja, joita voi kokeilla, jos epäilee närästyksen johtuvan tietystä ruoasta:

    Lue lisää
Alt text

Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita

Aamiaista pidetään yleisesti päivän tärkeimpänä ateriana – mutta silti monet jättävät sen väliin, koska he laittavat mieluummin torkutuksen päälle viettääkseen vielä viisi minuuttia sängyssä.

Vaikka aamutoimista yrittäisikin selvitä ennemmin vauhdilla kuin rauhallisesti, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei aamiainen voisi olla terveellinen.

Alla on esimerkkejä parhaista aamiaisvaihtoehdoista, jotka valmistuvat käden käänteessä ja jotka voi ottaa mukaan, kun pitää kiirehtiä bussiin.

Lue lisää
Alt text
Alt text

Vinkkejä stressin nujertamiseen

Stressi voi vaikuttaa voimakkaasti närästykseen tai ruoansulatusvaivoihin, ja siksi on syytä ottaa käyttöön terveelliset keinot stressistä selviämiseksi.

Onneksi nämä uudet selviytymis- ja rentoumiskeinot eivät vaadi paljon aikaa tai rahaa, ja monia asioita voit tehdä heti omaan elämään liittyvän stressin lievittämiseksi.

Rennie*-sivustolla on esitelty parhaita tapoja jännittyneisyyden lievittämiseen.

Lue lisää
Alt text

Laukaisevat tekijät

Närästys on yleinen vaiva, joka tuntuu erittäin epämukavalta.

Närästys tarkoittaa polttavaa tunnetta rinnassa, ja sen aiheuttaa mahahapon nousu ruokatorveen.

Närästysoireet voivat vaihdella, ja niihin kuuluvat esimerkiksi polttava kivuntunne rinnassa ja nielun takaosassa maistuva hapan neste. Oireet alkavat usein ruokailun jälkeen.

Alla on joitakin tavallisimpia närästystä aiheuttavia ruokia. Lisäksi ehdotetaan korvaavia vaihtoehtoja, joita voi kokeilla, jos epäilee närästyksen johtuvan tietystä ruoasta:

Lue lisää