Rasvaisten ruokien syöminen on yleinen ruoansulatusvaivan aiheuttaja

Ruoansulatusvaivojen hoito

Miten ruoansulatusvaivoja voi ehkäistä: 

Rennie on nopeavaikutteinen ja tehokas apu närästykseen ja ruoansulatusvaivoihin. Kun oireet iskevät, Rennie lievittää nopeasti epämukavaa oloa.

Ruoansulatusvaivoja ei voi aina estää, mutta Rennie-valmisteen sisältämät happoja neutraloivat kalsium- ja magnesiumkarbonaatti vaikuttavat nopeasti ja muuttavat liiallisia mahahappoja vedeksi ja luonnollisiksi aineiksi. Rennie vaikuttaa suoraan ongelman aiheuttajaan eli mahahappoon. Rennie-tabletin vaikutus alkaa välittömästi mahalaukussa, eikä vaikutus riipu valmisteen imeytymisestä verenkiertoon.

Rennie-valmistetta voi ottaa päivällä tai yöllä lievittämään nopeasti kivuliaita oireita. Lisätietoa eri Rennie-valmisteista.

Miten ruoansulatusvaivoja voi ehkäistä:

Muista syödä tarpeeksi kuituja. Jotta ruoansulatus toimisi hyvin ja tasaisesti, ruokavalion täytyy sisältää monia erilaisia kuituja, kuten tumma riisi, täysjyväleipä, hedelmät, vihannekset ja vilja. Älä kuitenkaan mene liian pitkälle kuituinnostuksessa – liian suuri määrä kuituja voi aiheuttaa turvotusta ja ruoansulatusongelmia.

Nainen ottaa Rennie tabletteja pakkauksesta

Pureskele ruoka kunnolla. Isot ruoanpalat hajoavat ja sulavat hitaammin mahalaukussa. Pyri istumaan alas, kun syöt.

Vaikka kiire painaa päälle, aterian syöminen kaikessa rauhassa sekä hengitys- tai rentoutusharjoitukset voivat auttaa paljon.

Rasvaiset ja/tai teollisesti valmistetut ruoat ovat paljon vaikeampia sulattaa. Rasvaisen paistetun ruoan vähentäminen ruokavaliosta helpottaa mahalaukun työtaakkaa. Pyri syömään enemmän vähärasvaista lihaa ja kalaa, valitse juomaksi rasvatonta maitoa ja kokeile ruoan grillaamista paistamisen sijaan. Yrtit ovat hyvä vaihtoehto mausteille. Myös happopitoiset juomat, kuten kahvi, voivat pahentaa ruoansulatusvaivoja.

Isot ateria-annokset venyttävät mahalaukkua ja lisäävät ylös päin suuntautuvaa painetta ruokatorven ja mahalaukun yhtymäkohdassa, mikä voi aiheuttaa ruoansulatusongelmia. Kokeile kuuden pienemmän aterian syömistä päivän aikana kolmen ison aterian sijaan. Näin mahalaukku ei täyty liikaa ja liiallinen mahahappotuotanto estyy.

Haluatko lisätietoa ruoansulatusvaivoista? .Lue lisää ruoansulatusvaivojen oireista ja syistä.

  • Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita
  • Mitä eroa on mahahapon takaisinvirtauksella ja ruoansulatusvaivoilla?
  • Vinkkejä stressin nujertamiseen
  • Laukaisevat tekijät
  • Alt text

    Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita

    Aamiaista pidetään yleisesti päivän tärkeimpänä ateriana – mutta silti monet jättävät sen väliin, koska he laittavat mieluummin torkutuksen päälle viettääkseen vielä viisi minuuttia sängyssä.

    Vaikka aamutoimista yrittäisikin selvitä ennemmin vauhdilla kuin rauhallisesti, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei aamiainen voisi olla terveellinen.

    Alla on esimerkkejä parhaista aamiaisvaihtoehdoista, jotka valmistuvat käden käänteessä ja jotka voi ottaa mukaan, kun pitää kiirehtiä bussiin.

    Lue lisää
  • Alt text

    Mitä eroa on mahahapon takaisinvirtauksella ja ruoansulatusvaivoilla?

    Usein mahahapon takaisinvirtauksesta ja ruoansulatusvaivoista puhutaan aivan kuin ne tarkoittaisivat samaa asiaa, eikä niiden välistä eroa täysin ymmärretä.

    Niiden välillä on kuitenkin useampiakin eroja. Ruoansulatusvaivat eivät ole vain refluksitaudin eli mahahapon takaisinvirtauksen lievempi muoto, vaikka monet niin luulevat.

    Rennie pureutuu tähän aiheeseen, ja alla olevat selitykset auttavat ymmärtämään erot paremmin.

    Lue lisää
  • Alt text

    Vinkkejä stressin nujertamiseen

    Stressi voi vaikuttaa voimakkaasti närästykseen tai ruoansulatusvaivoihin, ja siksi on syytä ottaa käyttöön terveelliset keinot stressistä selviämiseksi.

    Onneksi nämä uudet selviytymis- ja rentoumiskeinot eivät vaadi paljon aikaa tai rahaa, ja monia asioita voit tehdä heti omaan elämään liittyvän stressin lievittämiseksi.

    Rennie*-sivustolla on esitelty parhaita tapoja jännittyneisyyden lievittämiseen.

    Lue lisää
  • Alt text

    Laukaisevat tekijät

    Närästys on yleinen vaiva, joka tuntuu erittäin epämukavalta.

    Närästys tarkoittaa polttavaa tunnetta rinnassa, ja sen aiheuttaa mahahapon nousu ruokatorveen.

    Närästysoireet voivat vaihdella, ja niihin kuuluvat esimerkiksi polttava kivuntunne rinnassa ja nielun takaosassa maistuva hapan neste. Oireet alkavat usein ruokailun jälkeen.

    Alla on joitakin tavallisimpia närästystä aiheuttavia ruokia. Lisäksi ehdotetaan korvaavia vaihtoehtoja, joita voi kokeilla, jos epäilee närästyksen johtuvan tietystä ruoasta:

    Lue lisää
Alt text

Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita

Aamiaista pidetään yleisesti päivän tärkeimpänä ateriana – mutta silti monet jättävät sen väliin, koska he laittavat mieluummin torkutuksen päälle viettääkseen vielä viisi minuuttia sängyssä.

Vaikka aamutoimista yrittäisikin selvitä ennemmin vauhdilla kuin rauhallisesti, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei aamiainen voisi olla terveellinen.

Alla on esimerkkejä parhaista aamiaisvaihtoehdoista, jotka valmistuvat käden käänteessä ja jotka voi ottaa mukaan, kun pitää kiirehtiä bussiin.

Lue lisää
Alt text
Alt text

Vinkkejä stressin nujertamiseen

Stressi voi vaikuttaa voimakkaasti närästykseen tai ruoansulatusvaivoihin, ja siksi on syytä ottaa käyttöön terveelliset keinot stressistä selviämiseksi.

Onneksi nämä uudet selviytymis- ja rentoumiskeinot eivät vaadi paljon aikaa tai rahaa, ja monia asioita voit tehdä heti omaan elämään liittyvän stressin lievittämiseksi.

Rennie*-sivustolla on esitelty parhaita tapoja jännittyneisyyden lievittämiseen.

Lue lisää
Alt text

Laukaisevat tekijät

Närästys on yleinen vaiva, joka tuntuu erittäin epämukavalta.

Närästys tarkoittaa polttavaa tunnetta rinnassa, ja sen aiheuttaa mahahapon nousu ruokatorveen.

Närästysoireet voivat vaihdella, ja niihin kuuluvat esimerkiksi polttava kivuntunne rinnassa ja nielun takaosassa maistuva hapan neste. Oireet alkavat usein ruokailun jälkeen.

Alla on joitakin tavallisimpia närästystä aiheuttavia ruokia. Lisäksi ehdotetaan korvaavia vaihtoehtoja, joita voi kokeilla, jos epäilee närästyksen johtuvan tietystä ruoasta:

Lue lisää