Närästys ja raskaus

Raskaudenaikainen närästys

Miksi raskausaikana ilmaantuu närästystä?
Raskaudenaikaisen närästyksen oireet
Raskaudenaikaisen närästyksen hoito
Ennaltaehkäisy: Vinkkejä närästyksen ehkäisyyn raskausaikana

Miksi raskausaikana ilmaantuu närästystä?

Närästys on erittäin yleinen vaiva raskausaikana ja etenkin viimeisellä kolmanneksella. Itse asiassa jopa 85 %* odottavista naisista kärsii närästyksestä joko alkuraskauden tai loppuraskauden aikana. Tämä johtuu siitä, että raskauden aikana elimistö tuottaa hormoneja, jotka voivat hidastaa ruoansulatusta ja aiheuttaa ruokatorven ja mahalaukun välisen sulkijalihaksen höllentymistä.

Tämän vuoksi mahahappoa saattaa virrata takaisin ruokatorveen, mikä aiheuttaa polttavan kivuntunteen rinnassa ja nielussa. Kun vauva kasvaa, myös mahalaukkuun kohdistuva paine suurenee. Paine voi pakottaa mahahapon virtaamaan takaisin ruokatorveen.

Mies ja raskaana oleva nainen pitää käsistä kiinni

Rennietä voi lyhytaikaisesti käyttää helpottamaan raskauden aikaista närästystä.annostusohjeen mukaisesti. Pitkäkestoista valmisteen käyttöä suurilla annoksilla on kuitenkin vältettävä. Suurinta sallittua vuorokausiannosta ei saa ylittää. Raskauden aikaisesta lääkityksestä on hyvä keskustella terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa erityisesti silloin,  jos käytössä on muuta säännöllistä lääkitystä.

Raskaudenaikaisen närästyksen oireet

Raskaudenaikaisen närästyksen oireet:

  • kipu kylkiluiden takana
  • vatsanväänteet
  • polttava tunne rinnassa tai nielussa ruokailun jälkeen
  • polttava, hapan tai suolaiselta maistuva neste nielun takaosassa
  • nielemisvaikeudet

En todellakaan odottanut näin pahoja närästysoireita, kun tulin raskaaksi. Joskus on vaikea selvitä päivän töistä.

Raskaudenaikaisen närästyksen hoito

Mitä närästyksen hoitoon voi käyttää raskauden aikana?

Kaikkia Rennie-valmisteita voi käyttää raskauden aikana annostusohjeen mukaisesti. Suurinta sallittua vuorokausiannosta ei saa ylittää. Raskauden aikaisesta lääkityksestä on hyvä keskustella terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa erityisesti silloin,  jos käytössä on muuta säännöllistä lääkitystä. Rennie sisältää kahta happoja neutraloivaa ainetta eli kalsiumkarbonaattia ja magnesiumkarbonaattia. Niiden vaikutus alkaa välittömästi mahalaukussa, eikä vaikutus riipu valmisteen imeytymisestä verenkiertoon. Ne muuttavat liiallisia mahahappoja vedeksi ja muiksi luonnollisiksi aineiksi, jotka poistuvat helposti elimistöstä.

Nainen katselee hedelmiä torilla
* Karvonen. Mitä tehdä närästykselle: elämäntapaohjeita, lääkettä vai tähystykseen. Suomen Lääkärilehti. 2010;65(23):2101-2104

Ennaltaehkäisy: Vinkkejä närästyksen ehkäisyyn raskausaikana

Raskausaikana närästystä voi vähentää kiinnittämällä huomiota ruokailutottumuksiin:

  • Aterioiden syöminen liian nopeasti lisää närästysriskiä. Yritä rentoutua ja nauti ruoasta.

  • Kokeile viiden tai kuuden pienemmän aterian syömistä päivän aikana sen sijaan, että söisit kolme isoa ateriaa usean tunnin välein. Näin vatsa ei tule liian täyteen, eikä mahalaukku työnny ylöspäin pallean alla. Jos sinun ei ole mahdollista syödä useaa pientä ateriaa pitkin päivää, yritä syödä päivän suurin ateria lounasaikaan ja päivällinen mahdollisimman aikaisin. Näin ruoalla on runsaasti aikaa kulkea mahalaukun läpi ja mahahapon takaisinvirtauksen riski on pienempi ennen nukkumaanmenoa.

  • Istu suorassa asennossa ruokailun jälkeen, sillä makuulle asettuminen voi lisätä ruoan ja mahahapon takaisinvirtausta. Vuoteen pääpuolen kohottaminen muutaman tyynyn avulla saattaa myös auttaa raskauden loppuvaiheessa.

  • Ei ole aina helppoa pysyä rauhallisena ja välttää stressiä, mutta se auttaa ruoansulatusta toimimaan hyvin.

  • Älä juo suuria määriä ruokailun yhteydessä, sillä se laimentaa ruoansulatusnesteitä ja heikentää niiden tehoa. Pidä sen sijaan kosteustasapainosta huolta juomalla vettä aterioiden välillä.

  • Vaikka noudattaisit kaikkia ohjeita närästyksen välttämiseksi raskausaikana, oireita saattaa valitettavasti silti ilmaantua. Oireilu loppuu yleensä synnytyksen jälkeen.

Lue lisää närästyksestä ja sen hoidosta.

  • Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita
  • Mitä eroa on mahahapon takaisinvirtauksella ja ruoansulatusvaivoilla?
  • Vinkkejä stressin nujertamiseen
  • Laukaisevat tekijät
  • Alt text

    Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita

    Aamiaista pidetään yleisesti päivän tärkeimpänä ateriana – mutta silti monet jättävät sen väliin, koska he laittavat mieluummin torkutuksen päälle viettääkseen vielä viisi minuuttia sängyssä.

    Vaikka aamutoimista yrittäisikin selvitä ennemmin vauhdilla kuin rauhallisesti, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei aamiainen voisi olla terveellinen.

    Alla on esimerkkejä parhaista aamiaisvaihtoehdoista, jotka valmistuvat käden käänteessä ja jotka voi ottaa mukaan, kun pitää kiirehtiä bussiin.

    Lue lisää
  • Alt text

    Mitä eroa on mahahapon takaisinvirtauksella ja ruoansulatusvaivoilla?

    Usein mahahapon takaisinvirtauksesta ja ruoansulatusvaivoista puhutaan aivan kuin ne tarkoittaisivat samaa asiaa, eikä niiden välistä eroa täysin ymmärretä.

    Niiden välillä on kuitenkin useampiakin eroja. Ruoansulatusvaivat eivät ole vain refluksitaudin eli mahahapon takaisinvirtauksen lievempi muoto, vaikka monet niin luulevat.

    Rennie pureutuu tähän aiheeseen, ja alla olevat selitykset auttavat ymmärtämään erot paremmin.

    Lue lisää
  • Alt text

    Vinkkejä stressin nujertamiseen

    Stressi voi vaikuttaa voimakkaasti närästykseen tai ruoansulatusvaivoihin, ja siksi on syytä ottaa käyttöön terveelliset keinot stressistä selviämiseksi.

    Onneksi nämä uudet selviytymis- ja rentoumiskeinot eivät vaadi paljon aikaa tai rahaa, ja monia asioita voit tehdä heti omaan elämään liittyvän stressin lievittämiseksi.

    Rennie*-sivustolla on esitelty parhaita tapoja jännittyneisyyden lievittämiseen.

    Lue lisää
  • Alt text

    Laukaisevat tekijät

    Närästys on yleinen vaiva, joka tuntuu erittäin epämukavalta.

    Närästys tarkoittaa polttavaa tunnetta rinnassa, ja sen aiheuttaa mahahapon nousu ruokatorveen.

    Närästysoireet voivat vaihdella, ja niihin kuuluvat esimerkiksi polttava kivuntunne rinnassa ja nielun takaosassa maistuva hapan neste. Oireet alkavat usein ruokailun jälkeen.

    Alla on joitakin tavallisimpia närästystä aiheuttavia ruokia. Lisäksi ehdotetaan korvaavia vaihtoehtoja, joita voi kokeilla, jos epäilee närästyksen johtuvan tietystä ruoasta:

    Lue lisää
Alt text

Aamiainen mukaan: yksinkertaisia ja terveellisiä ohjeita ja ideoita

Aamiaista pidetään yleisesti päivän tärkeimpänä ateriana – mutta silti monet jättävät sen väliin, koska he laittavat mieluummin torkutuksen päälle viettääkseen vielä viisi minuuttia sängyssä.

Vaikka aamutoimista yrittäisikin selvitä ennemmin vauhdilla kuin rauhallisesti, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei aamiainen voisi olla terveellinen.

Alla on esimerkkejä parhaista aamiaisvaihtoehdoista, jotka valmistuvat käden käänteessä ja jotka voi ottaa mukaan, kun pitää kiirehtiä bussiin.

Lue lisää
Alt text
Alt text

Vinkkejä stressin nujertamiseen

Stressi voi vaikuttaa voimakkaasti närästykseen tai ruoansulatusvaivoihin, ja siksi on syytä ottaa käyttöön terveelliset keinot stressistä selviämiseksi.

Onneksi nämä uudet selviytymis- ja rentoumiskeinot eivät vaadi paljon aikaa tai rahaa, ja monia asioita voit tehdä heti omaan elämään liittyvän stressin lievittämiseksi.

Rennie*-sivustolla on esitelty parhaita tapoja jännittyneisyyden lievittämiseen.

Lue lisää
Alt text

Laukaisevat tekijät

Närästys on yleinen vaiva, joka tuntuu erittäin epämukavalta.

Närästys tarkoittaa polttavaa tunnetta rinnassa, ja sen aiheuttaa mahahapon nousu ruokatorveen.

Närästysoireet voivat vaihdella, ja niihin kuuluvat esimerkiksi polttava kivuntunne rinnassa ja nielun takaosassa maistuva hapan neste. Oireet alkavat usein ruokailun jälkeen.

Alla on joitakin tavallisimpia närästystä aiheuttavia ruokia. Lisäksi ehdotetaan korvaavia vaihtoehtoja, joita voi kokeilla, jos epäilee närästyksen johtuvan tietystä ruoasta:

Lue lisää